Regeneracja DPF – opis metody

Do roku 1996 świat motoryzacji borykał się z problemem emisji czarnego, duszącego dymu przez auta wyposażone w silniki typu Diesel. Przełomem okazało się wynalezienie filtra cząsteczek stałych, nazywanego skrótowo DPF, który od tamtego momentu montowany jest w układach wydechowych pojazdów.

Jak to działa?

Filtr DPF jest mechaniczną barierą dla cząsteczek stałych. Jego przestrzenna konstrukcja o bardzo dużej powierzchni porowatych ścianek z metalu lub materiałów ceramicznych sprawia, że przepływające przez niego cząsteczki sadzy zawarte w spalinach, osiadają w jego wnętrzu. To proste rozwiązanie pozwala ograniczyć ilość zanieczyszczeń do nie więcej niż 15% początkowej objętości.

Eksploatacja i żywotność.

Niestety, jeśli pojazd wyposażony w filtr cząsteczek stałych jest wykorzystywany głównie do poruszania się po terenach miejskich, co wiąże się z częstą zmianą biegów i staniem w korkach, łatwo o zapchanie filtra DPF. Są to warunki, które nie sprzyjają jego pracy i za każdym razem, gdy dochodzi do wyżej wymienionych czynności, niespalone paliwo dostaje się do oleju. To z kolei może prowadzić do uszkodzeń najróżniejszych elementów pojazdu lub samego silnika.

Jak dbać o filtr DPF?

Każdy filtr DPF można zregenerować poprzez wypalenie nagromadzonych zanieczyszczeń w temperaturze ok. 600⁰C. Jednym z rozwiązań jest stosowanie systemu Jet Clean Tronic, dostarczanego przez firmę Liqui Moly. System ten posiada adapter DPF Tool, który po podpięciu do filtra umożliwia wprowadzenie do niego mieszanki specjalnego płynu i powietrza. Mieszanka ta usprawnia proces wypalania filtra oraz ułatwia wydalenie produktów owego procesu. Regularne zapobieganie zapchaniu się filtra przy wykorzystaniu tej metody zapewni jego długotrwałą i niezawodną pracę.

Napisano przy pomocy: dpfecoserwis.pl .

Author: Waldemar

Share This Post On